Mambang Records
SELAMAT DATANG KE FORUM MAMBANG RECORDS
KITA BERKONGSI MAKLUMAT DAN MENGETAHUI
PERKEMBANGAN MAMBANG RECORDS BERSAMA-SAMA!

TERIMA KASIH


FORUM UNTUK FAMILY MAMBANG RECORDS
 
MBG FrontpageHomeCalendarGalleryFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in
Selamat menyambut bulan Ramadhan Al-Mubarak dari kami Mambang Records...CD EP Mambang Records telah pun rasminya dikeluarkan..pada harga RM15...jika anda ingin mendapatkan CD Ep Mambang Records sila berurusan dengan JhoeBling@Raja_Mambang@Lil^Fiz...jangan ketinggalan~~...
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar
Top posters
Raja_Mambang
 
DenGz_aDzmieRa
 
~~MiSsSaRaToKyO~~
 
NU^UL89
 
LILFIZ89
 
JhoeBling
 
♪Mya_Mya♪
 
comei_ika
 
pUrple_mambAng
 
Da_MoRBiD69
 
Latest topics
Statistics
We have 168 registered users
The newest registered user is squirchris

Our users have posted a total of 16669 messages in 171 subjects
Who is online?
In total there are 2 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 2 Guests

None

Most users ever online was 106 on Mon Aug 29, 2011 10:21 pm

Share | 
 

 Selsema BABI~

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 11, 12, 13  Next
AuthorMessage
Admin
Administrator
Administrator


Posts : 37
Join date : 2009-05-05
Age : 30
Location : PineappleCity

PostSubject: Selsema BABI~   Tue May 05, 2009 9:43 pm

First topic message reminder :

Malaysia boleh tangani selesema babi



Vaksin selesema bermusim dalam bentuk serbuk.

Negara sudah ada Pelan Persediaan Pandemik Influenza Kebangsaan yang menggariskan lima strategi, selain ada bekalan vaksin mencukupi

RAMAI yang tidak tahu banyak perbezaan antara selesema babi, selesema burung dan selesema bermusim atau influenza yang berlaku sepanjang tahun di Malaysia.

Jika selesema bermusim boleh ditangani dengan vaksin, sama ada vaksin hemisfera selatan (dikeluarkan setiap Mac) dan vaksin hemisfera utara (dikeluarkan setiap September), tetapi selesema babi yang diramalkan menjadi pandemik atau wabak besar-besaran ketika ini masih tiada vaksinnya.

Berdasarkan perkembangan semasa, vaksin selesema babi mungkin berada di pasaran menjelang Jun nanti.

Timbalan Ketua Pengarah, Jabatan Perkhidmatan Makmal Diagnostik, Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM), Prof Datin Dr Che Ilina Che Isahak, berkata vaksin selesema bermusim tidak boleh mencegah selesema babi atau selesema burung, tetapi pengambilannya membantu dari segi pengeluaran vaksin itu sendiri jika berlaku wabak.

"Jika vaksin selesema bermusim hanya diambil pada jumlah yang sedikit pada waktu biasa, apabila berlakunya wabak, sukar untuk syarikat farmaseutikal untuk menggandakan jumlah pengeluaran mereka dan memberi keutamaan kepada pengguna," katanya.



Satu daripada sebab warga Malaysia tidak mengambil vaksin selesema bermusim kerana mereka tidak mempercayai kewujudan influenza di negara ini.

Bagaimanapun, mengikut kajian yang dilakukan Dr Che Ilina, influenza berlaku di Malaysia dan ia berupaya menjadi pandemik yang meragut nyawa.

Malah, laporan tahunan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menyebut antara lima hingga 15 peratus populasi dunia terjejas dengan masalah influenza. Setiap tahun, antara tiga hingga lima juta kes influenza yang sederhana dan kronik mencatatkan kematian antara 250,000 dan 500,000 orang di seluruh dunia.

Apa yang membezakan influenza dan selesema ialah masalah jangkitan pernafasan terjadi disebabkan virus influenza yang boleh berlaku pada tahap biasa hingga membawa maut.

Jelas Dr Che Ilina, WHO sudah memberi amaran mengenai kemungkinan selesema menjadi pandemik sejak 1999. Justeru, setiap negara mempunyai pelan kecemasan tersendiri.

Apatah lagi pandemik selesema biasanya menyerang 10 tahun sekali berikutan tiada lagi imuniti di kalangan penduduk. Bagaimanapun, sudah hampir 30 tahun, dunia tidak berdepan dengan pandemik selesema yang meragut nyawa dan boleh berpindah daripada manusia ke manusia.

"Malaysia sudah berpengalaman dalam menangani wabak Sindrom Pernafasan yang Teruk (Sars) dan selesema burung, justeru, jika selesema babi menjadi wabak, ia boleh dihadapi dengan baik," katanya.

Malah dalam Pelan Persediaan Pandemik Influenza Kebangsaan (NIPP) sudah menggariskan lima strategi. Antaranya termasuklah pengawasan pertambahan jumlah mereka yang diserang selesema atau penyakit seakan selesema selain penyimpanan bekalan vaksin.

"Sebenarnya, rakyat Malaysia tidak perlu panik kerana kerajaan sudah menyediakan NIPP dan jika berlaku wabak, ia mudah ditangani," katanya.

Kata Dr Che Ilina, berbanding selesema burung, selesema babi boleh berpindah kepada manusia kerana reseptor dalam babi boleh menerima virus selesema burung dan selesema yang terjadi pada manusia.

"Sifat reseptor dalam babi dikenali sebagai 'mixing vessel' menyebabkan ia mudah berpindah kepada manusia dan berpotensi menjadi pandemik," katanya.

Selain babi, kuda dan singa laut juga boleh mencetuskan wabak selesema. Namun keupayaannya menjadi virus yang boleh berpindah daripada manusia kepada manusia belum dapat dipastikan.

"Jumlah babi yang diternak juga sebenarnya menyumbang kepada penularan wabak, apatah lagi jika penternakan itu tidak disertai dengan pelan penternakan yang betul, misalnya pemberian vaksin," katanya.

Kenyataan itu tidak dinafikan kerana seperti kes yang berlaku di Mexico, memetik sumber daripada The Humane Society United States, lokasi wabak selesema babi dikesan menternak sejuta ekor babi. Bagaimanapun, bukan semua ternakan diberi vaksin selesema.

Apatah lagi saiz ladang itu sendiri meningkat dengan banyak daripada 18 peratus pada 1993 kepada 53 peratus pada 2002.

Dengan sifat reseptor babi itu yang mudah menerima dan memindahkan virus selesema dan beban ternakan yang banyak tanpa pelan penternakan teliti, ladang babi di seluruh dunia sepatutnya dikawal selia dengan baik atau dikecilkan.
Cool

Sumber dari www.Bharian.com.my
Back to top Go down
View user profile http://mbgrepublic.forumotion.com

AuthorMessage
Raja_Mambang
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 2731
Join date : 2009-05-05
Age : 33
Location : PIneApPleCITy

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Mon May 18, 2009 9:14 am

No

waaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! tidakkkkkkkkkkkk!!!!!!!!!!!!
isk3X....nak ni ya kah....ya tanda nya aku xmok bnda ya ada d ck....

No No No No No No No No No No No No No No No No No No No No No No No No No

_________________


~~~~~Peace n Harmony~~~~~
Back to top Go down
View user profile
~~MiSsSaRaToKyO~~
ORANG KANAN MAMBANG
ORANG KANAN MAMBANG


Posts : 1742
Join date : 2009-05-06
Age : 27
Location : sRi AmAn BuMi BeNaK NgAn BoYaK

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Mon May 18, 2009 10:47 am

Cari penumpang AirAsia, MAS








PUTRAJAYA - Kementerian Kesihatan mengesahkan telah menerima
sebanyak 18 pemberitahuan jangkitan wabak Influenza A (H1N1) melalui
bilik Pusat Kesiapsiagaan Krisis dan Bertindak Cepat (CPRC) Kebangsaan
dan tiada kes baru dikesan sehingga semalam.

Dalam pada itu, kementerian itu juga sedang menghubungi
penumpang-penumpang yang berada di dalam pesawat AirAsia AK5358 yang
berlepas dari Terminal Penerbangan Tambang Murah (LCCT) di Sepang ke
Pulau Pinang pada pukul 11 pagi 13 Mei lalu iaitu pesawat yang turut
dinaiki oleh pesakit kedua kes Influenza A (H1N1) yang disahkan semalam.

Timbalan Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr. Ramlee Rahmat berkata,
kementerian telah mendapat maklumat mengenai baki 101 penumpang dan
lima krew penerbangan tersebut dan telah memaklumkan kepada Jabatan
Kesihatan Negeri untuk membuat lawatan pemantauan bagi tujuan kuarantin
rumah.

"Kementerian juga ingin menasihatkan para penumpang dan kakitangan
penerbangan yang terbabit agar memberi kerjasama dengan menghubungi
kementerian di talian 03-8881 0200 atau 03-8881 0300 dan mematuhi
langkah-langkah kawalan serta mematuhi nasihat yang diberikan iaitu
kuarantin rumah," katanya kepada pemberita di sini semalam.

Dr. Ramlee berkata, mengikut prosedur, kuarantin rumah perlu
dijalani selama tujuh hari dan mereka boleh keluar semula dari rumah
jika tidak menunjukkan sebarang tanda wabak tersebut.

Menurut beliau, kementerian juga masih cuba mengesan baki 24 penumpang termasuk seorang warga negara Malaysia
yang menaiki pesawat Penerbangan Malaysia MH091 dari New York dan tiba
di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur pada 7.15 pagi 13 Mei
lalu iaitu pesawat pertama yang dinaiki kedua-dua pesakit kes influenza
tersebut.
Back to top Go down
View user profile http://www.tagged.com/shyaidda
pUrple_mambAng
Senior Forummer
Senior Forummer


Posts : 780
Join date : 2009-05-05
Age : 28
Location : Oil Town

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Mon May 18, 2009 8:49 pm

No No No No No No No No
Back to top Go down
View user profile
~~MiSsSaRaToKyO~~
ORANG KANAN MAMBANG
ORANG KANAN MAMBANG


Posts : 1742
Join date : 2009-05-06
Age : 27
Location : sRi AmAn BuMi BeNaK NgAn BoYaK

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Tue May 19, 2009 10:02 am

Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad
Back to top Go down
View user profile http://www.tagged.com/shyaidda
Da_MoRBiD69
Mambang
Mambang


Posts : 504
Join date : 2009-05-18
Location : cKei's

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Tue May 19, 2009 12:40 pm

AKU BARUK JAK NAIT AIR ASIA 3 HARI LEPAS KE LCCT... KENAK DAK NYA SIK CEK AKU OH....... KALI NYA TAUK AKU SIK MKN BABI KALI..... APA PUN BYK YANG DI CEK FROM INTERNATIONAL FLIGHT JAK DI CEK DAK NYA BAH... AIR ASIA YA SIK BYK INTERNATIONAL BAH... TAPI KU ADA LAH NGGA KAUNTER TEMPAT DAK DOKTOR LAH..... HAPUSKAN JAK LAH TERNAK BABI D MALAYSIA

Back to top Go down
View user profile
Raja_Mambang
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 2731
Join date : 2009-05-05
Age : 33
Location : PIneApPleCITy

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Tue May 19, 2009 12:42 pm

cheers cheers cheers cheers cheers

_________________


~~~~~Peace n Harmony~~~~~
Back to top Go down
View user profile
comei_ika
Senior Forummer
Senior Forummer


Posts : 789
Join date : 2009-05-06
Age : 32
Location : Pulau Mutiara

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Tue May 19, 2009 1:23 pm

Sad Sad Sad
Back to top Go down
View user profile
~~MiSsSaRaToKyO~~
ORANG KANAN MAMBANG
ORANG KANAN MAMBANG


Posts : 1742
Join date : 2009-05-06
Age : 27
Location : sRi AmAn BuMi BeNaK NgAn BoYaK

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Tue May 19, 2009 1:53 pm

mn nak mghapuskan ternakan pig nang payah.. sbb byk org yg akan menghalang.. huuhuh.. fhm2 jak lah... malaysia ado pelbagai kaum..
Back to top Go down
View user profile http://www.tagged.com/shyaidda
Raja_Mambang
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 2731
Join date : 2009-05-05
Age : 33
Location : PIneApPleCITy

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Tue May 19, 2009 2:11 pm

cheers cheers cheers cheers cheers

_________________


~~~~~Peace n Harmony~~~~~
Back to top Go down
View user profile
meetunclesalamz
Senior Forummer
Senior Forummer


Posts : 326
Join date : 2009-05-07
Age : 30

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Tue May 19, 2009 2:40 pm

dgr2 malaysia bebas dari wabak H1N1...
Back to top Go down
View user profile
Raja_Mambang
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 2731
Join date : 2009-05-05
Age : 33
Location : PIneApPleCITy

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Tue May 19, 2009 2:51 pm

afro

alhamdulillah n amin....

cheers cheers cheers cheers cheers

_________________


~~~~~Peace n Harmony~~~~~
Back to top Go down
View user profile
meetunclesalamz
Senior Forummer
Senior Forummer


Posts : 326
Join date : 2009-05-07
Age : 30

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Tue May 19, 2009 2:53 pm

amin...
Back to top Go down
View user profile
comei_ika
Senior Forummer
Senior Forummer


Posts : 789
Join date : 2009-05-06
Age : 32
Location : Pulau Mutiara

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Tue May 19, 2009 4:16 pm

disini,penang ada lagik penyakit lain plak yo...
sakit virus tikus...
virus babi kat penang pun dah ada....
makin tak selamat penang ni...
kat cni babi memang banyak....
Back to top Go down
View user profile
~~MiSsSaRaToKyO~~
ORANG KANAN MAMBANG
ORANG KANAN MAMBANG


Posts : 1742
Join date : 2009-05-06
Age : 27
Location : sRi AmAn BuMi BeNaK NgAn BoYaK

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Tue May 19, 2009 5:32 pm

Keli zat babi haram




KERATAN Kosmo! semalam.



KUALA LUMPUR - Ikan keli yang diternak di 10 kolam ternakan di Perak
yang didakwa menggunakan air sisa kumbahan ladang ternakan babi adalah
haram dan tidak boleh dimakan oleh umat Islam.

Menurut penceramah bebas, Datuk Mohd. Daud Che Ngah, ikan keli
tersebut secara automatik telah memakan pelbagai sisa najis babi
daripada air sisa kumbahan yang disalurkan terus ke kolam ternakan itu.

Katanya, apabila warna, rasa dan rupa air tersebut telah berubah,
maka air tersebut sudah menjadi najis Mughallazah iaitu najis paling
berat dalam Islam.

"Jika jumlah kolam yang terima air sisa kumbahan dari ladang babi
itu banyak, maka ikan yang hidup di dalam kolam dan seterusnya memakan
sisa kumbahan itu adalah secara automatik haram dimakan," katanya
ketika dihubungi semalam.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai tindakan
seorang pengusaha ternakan ikan keli di Perak yang didakwa menggunakan
air kumbahan dari ladang ternakan babi untuk ternakan ikan itu di 10
buah kolam miliknya.

Sisa dan air kumbahan yang disalurkan ke kolam itu dipercayai mendap
ke bawah dan menjadi makanan ikan manakala mendapan itu pula
menyebabkan permukaan kolam seolah-olah diselaputi lumut.

Sementara itu, Mufti Selangor, Datuk Mohd. Tamyes Abd. Wahid pula
berkata, ikan keli itu akan menjadi haram jika makanan ikan peliharaan
itu sejak dari kecil hingga dewasa terdiri daripada sisa kumbahan babi.

"Jika itu keadaannya, ia sudah menjadi darah daging kepada ikan-ikan
tersebut dan hal ini diputuskan haram kerana sukar untuk dipisahkan
antara najis dan ikan-ikan tersebut," tegas beliau.
Back to top Go down
View user profile http://www.tagged.com/shyaidda
JhoeBling
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 1157
Join date : 2009-05-05
Age : 30
Location : PineappleCity

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Tue May 19, 2009 5:42 pm

yackkkk

_________________
Back to top Go down
View user profile http://www.mbgrepublic.forumotion.net
Da_MoRBiD69
Mambang
Mambang


Posts : 504
Join date : 2009-05-18
Location : cKei's

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Wed May 20, 2009 12:45 am

BAHAYA SESEMA YA AIHHHH....
MUDAHAN SIK MEREBAK BYK LAK KAT MALAYSIA... AMIN
Back to top Go down
View user profile
JhoeBling
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 1157
Join date : 2009-05-05
Age : 30
Location : PineappleCity

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Wed May 20, 2009 1:12 am

amin.....ahmad aminudin....

_________________
Back to top Go down
View user profile http://www.mbgrepublic.forumotion.net
pUrple_mambAng
Senior Forummer
Senior Forummer


Posts : 780
Join date : 2009-05-05
Age : 28
Location : Oil Town

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Wed May 20, 2009 1:17 am

amin....
Back to top Go down
View user profile
~~MiSsSaRaToKyO~~
ORANG KANAN MAMBANG
ORANG KANAN MAMBANG


Posts : 1742
Join date : 2009-05-06
Age : 27
Location : sRi AmAn BuMi BeNaK NgAn BoYaK

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Wed May 20, 2009 11:25 am

Perak cari pramugari MAS


IPOH 19 Mei – Jabatan Kesihatan Perak sedang mengesan seorang
pramugari yang bertugas dalam pesawat MH091 untuk menjalani pemeriksaan
selesema babi atau virus influenza A (H1N1) selepas dua penumpang
pesawat itu disahkan positif dijangkiti virus tersebut.

Pengerusi Kesihatan negeri, Datuk Dr. Mah Hang Soon berkata,
pramugari berkenaan dikatakan berasal dari Ayer Tawar dekat sini dan
gagal dikesan sehingga ke hari ini.

‘‘Pada tengah hari ini, kita dihubungi oleh Jabatan Kesihatan
Selangor meminta mengesan pramugari yang bertugas dalam pesawat MH091
berasal dari Ayer Tawar untuk menjalani pemeriksaan H1N1.

‘‘Jadi, kita minta pramugari berkenaan atau saudara-maranya jika
mengetahui berita ini supaya tampil menghubungi kita untuk membuat
pemeriksaan,” katanya pada sidang akhbar di pejabatnya di Bangunan
Perak Darul Ridzuan di sini hari ini.
Back to top Go down
View user profile http://www.tagged.com/shyaidda
~~MiSsSaRaToKyO~~
ORANG KANAN MAMBANG
ORANG KANAN MAMBANG


Posts : 1742
Join date : 2009-05-06
Age : 27
Location : sRi AmAn BuMi BeNaK NgAn BoYaK

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Wed May 20, 2009 11:26 am

H1N1: Mexico catat dua lagi kematian, banduan merusuh


MEXICO
CITY: Banduan di penjara Mexico City merusuh kerana sekatan terhadap
waktu lawatan dan bilangan pelawat berikutan selesema babi ketika
Mexico itu mengesahkan dia lagi kematian, menjadikan angka korban
kepada 74 orang.


Mereka membakar tilam, membaling batu dan merosakkan kemudahan penjara sebelum polis dapat mengawal keadaan.


Pembantu Setiausaha Kerajaan, Juan Jose Garcia, berkata tiada seorang pun yang cedera.

Beliau berkata, banduan terbabit kecewa kerana waktu lawatan
dipendekkan dan bilangan pelawat bagi setiap banduan dikurangkan dalam
usaha mengelak selesema babi menular ke penjara.


Banduan di Mexico biasanya bergantung kepada keluarga dan saudara untuk membawa makanan dan wang.


Sementara itu, Jabatan Kesihatan melaporkan dua kes kematian
selesema babi yang disahkan tetapi menyatakan wabak itu semakin
berkurangan.







Mexico juga melaporkan 88 lagi kes jangkitan virus itu, termasuk dua kes kematian, menjadikan keseluruhan 3,734 kes. - AP
Back to top Go down
View user profile http://www.tagged.com/shyaidda
Raja_Mambang
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 2731
Join date : 2009-05-05
Age : 33
Location : PIneApPleCITy

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Thu May 21, 2009 11:50 am

afro

ya lah nya tok suma pun hal ----->

_________________


~~~~~Peace n Harmony~~~~~
Back to top Go down
View user profile
~~MiSsSaRaToKyO~~
ORANG KANAN MAMBANG
ORANG KANAN MAMBANG


Posts : 1742
Join date : 2009-05-06
Age : 27
Location : sRi AmAn BuMi BeNaK NgAn BoYaK

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Thu May 21, 2009 11:58 am

menyeramkan......................
Back to top Go down
View user profile http://www.tagged.com/shyaidda
Raja_Mambang
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 2731
Join date : 2009-05-05
Age : 33
Location : PIneApPleCITy

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Thu May 21, 2009 12:08 pm

afro

menanahkan -------->

_________________


~~~~~Peace n Harmony~~~~~
Back to top Go down
View user profile
iemm
Mambang
Mambang


Posts : 308
Join date : 2009-05-12
Age : 25
Location : UK

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Fri May 22, 2009 1:11 am

selsema pig selsema pig selsema pig selsema pig selsema pig selsema pig selsema pig selsema pig selsema pig selsema pig selsema pig selsema pig
Back to top Go down
View user profile
Raja_Mambang
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 2731
Join date : 2009-05-05
Age : 33
Location : PIneApPleCITy

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Fri May 22, 2009 9:25 am

afro

dh jadi melarat cmtok baruk cdak yg mkn takut nak meli daging ya...
knak time kamboh penyakit ya dak nya xmok bebena mkn daging ya kah...?
tandah dak nya lah sia nak...tok boleh mendatang kan rusuhan bagi sesiapa yg tgl d kawasan peliharaan ya....jaik da jak view binatang eh...

p/s : mungkin ada hikmah d sebalik kejadian ya nak...nak tok jgn d lupak k...

lol! lol! lol! lol! lol!

_________________


~~~~~Peace n Harmony~~~~~
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Selsema BABI~   Today at 10:16 am

Back to top Go down
 
Selsema BABI~
View previous topic View next topic Back to top 
Page 6 of 13Go to page : Previous  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 11, 12, 13  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Mambang Records :: ISU SEMASA :: Berita Terkini-
Jump to: