Mambang Records
SELAMAT DATANG KE FORUM MAMBANG RECORDS
KITA BERKONGSI MAKLUMAT DAN MENGETAHUI
PERKEMBANGAN MAMBANG RECORDS BERSAMA-SAMA!

TERIMA KASIH


FORUM UNTUK FAMILY MAMBANG RECORDS
 
MBG FrontpageHomeCalendarGalleryFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in
Selamat menyambut bulan Ramadhan Al-Mubarak dari kami Mambang Records...CD EP Mambang Records telah pun rasminya dikeluarkan..pada harga RM15...jika anda ingin mendapatkan CD Ep Mambang Records sila berurusan dengan JhoeBling@Raja_Mambang@Lil^Fiz...jangan ketinggalan~~...
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar
Top posters
Raja_Mambang
 
DenGz_aDzmieRa
 
~~MiSsSaRaToKyO~~
 
NU^UL89
 
LILFIZ89
 
JhoeBling
 
♪Mya_Mya♪
 
comei_ika
 
pUrple_mambAng
 
Da_MoRBiD69
 
Latest topics
Statistics
We have 168 registered users
The newest registered user is squirchris

Our users have posted a total of 16669 messages in 171 subjects
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 106 on Mon Aug 29, 2011 10:21 pm

Share | 
 

 Pantang Larang Orang Lamak ( otai )

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4  Next
AuthorMessage
Raja_Mambang
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 2731
Join date : 2009-05-05
Age : 33
Location : PIneApPleCITy

PostSubject: Pantang Larang Orang Lamak ( otai )   Sat Jun 06, 2009 12:37 pm

First topic message reminder :

afro

saya bukak topik tok sbb nak tauk apa jwak pantang org lamak d tempat ktk org k....

contoh :- ORG2 TUA MADAH, X BOLEH BERLAGU BILA TIME MASAK...MALIK KATA DAKNYA...hehhehehhe

lol! lol! lol!

_________________


~~~~~Peace n Harmony~~~~~
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
~~MiSsSaRaToKyO~~
ORANG KANAN MAMBANG
ORANG KANAN MAMBANG


Posts : 1742
Join date : 2009-05-06
Age : 27
Location : sRi AmAn BuMi BeNaK NgAn BoYaK

PostSubject: Re: Pantang Larang Orang Lamak ( otai )   Mon Jun 15, 2009 10:55 am

Pantang Larang Kanak-Kanak

1. Dilarang duduk atas bantal, nanti punggung terkena bisul
2. Tak boleh memotong kuku waktu malam, nanti pendek umur
3. Dilarang bersiul dalam rumah, nanti ular masuk
4. Dilarang mengintai orang mandi, nanti mata ketumbit
5. Dilarang tidur ditengah padang, nanti emak mati
6. Dilarang ketawa waktu Maghrib, nanti datang hantu
7. Kalau tidak tahan berpanas, nanti tunang dilarikan orang
Back to top Go down
View user profile http://www.tagged.com/shyaidda
~~MiSsSaRaToKyO~~
ORANG KANAN MAMBANG
ORANG KANAN MAMBANG


Posts : 1742
Join date : 2009-05-06
Age : 27
Location : sRi AmAn BuMi BeNaK NgAn BoYaK

PostSubject: Re: Pantang Larang Orang Lamak ( otai )   Mon Jun 15, 2009 11:05 am


Pantang-larang dan rasionalnya


Jangan makan berubah-ubah tempat, nanti berkahwin ramai

Beralih-alih tempat ketika menikmati makanan dilarang bagi
mengelakkan rumah bersepah, lagipun tidak manis dipandang.


Jangan menyapu rumah pada waktu malam, nanti kurang rezeki

Kerja membersihkan rumah seharusnya dilakukan pada siang hari. Waktu
malam adalah untuk berehat dan tidur.


Jangan mengangkat kaki ketika meniarap, nanti ibu mati

Bagi anak gadis zaman dulu, kebanyakannya memakai kain sarung. Kalau
diangkat kakinya ketika meniarap, pasti akan tersingkap dan tidak
elok jika dilihat orang.


Jangan bergendang dalam rumah, nanti harta habis diambil orang

Perbuatan mengetuk meja, dinding atau apa saja dalam rumah akan
menimbulkan kebisingan dan mengganggu ketenteraman orang lain.


Jangan menjahit pada waktu malam, nanti ditimpa malang

Waktu dulu, kebanyakan rumah lama hanya diterangi api pelita pada
waktu malam. Oleh itu, kerja menjahit tidak digalakkan kerana
bimbang akan menyebabkan kecederaan.


Anak dara jangan duduk di tangga, nanti tidak laku

Bila anak dara asyik melepak di tangga saja, orang akan menganggap
mereka malas membuat kerja rumah dan hanya tahu melepak saja.


Jangan buka payung dalam rumah, nanti ular masuk rumah

Payung itu tempatnya di luar, kalau dibuka di dalam rumah, takut
terkena pada sesiapa yang ada dan mencederakan.


Jangan menerima atau memberi wang pada waktu malam, nanti rezeki
berkurang

Waktu malam adalah waktu untuk berehat, jadi tidak sesuai untuk
berurusniaga, memberi atau membayar wang. Selain tidak mahu
mengganggu waktu rehat, ia bertujuan mengelakkan kesilapan dalam
mengira jumlah wang yang diberi atau diterima.


Nasi yang dimakan harus dihabiskan, jika tidak nasi itu akan
menangis

Bertujuan mengajar kanak-kanak supaya tidak membazir makanan dan
menghargai rezeki yang diberikan Tuhan.


Jangan makan organ dalaman haiwan (hati, pedal, limpa) nanti mudah
dapat penyakit

Organ dalaman haiwan ini secara saintifiknya memang tidak elok
dimakan kerana bahagian ini berfungsi dalam proses perkumuhan haiwan
berkenaan.
Back to top Go down
View user profile http://www.tagged.com/shyaidda
~~MiSsSaRaToKyO~~
ORANG KANAN MAMBANG
ORANG KANAN MAMBANG


Posts : 1742
Join date : 2009-05-06
Age : 27
Location : sRi AmAn BuMi BeNaK NgAn BoYaK

PostSubject: Re: Pantang Larang Orang Lamak ( otai )   Mon Jun 15, 2009 11:17 am

Kiasan pantang-larang


“PANTANG-LARANG yang wujud dan diterapkan dalam sesebuah komuniti masyarakat sebenarnya adalah suatu cara menyampaikan teguran atau nasihat dengan baik, supaya yang ditegur tidak terguris hati,” kata Felo Penyelidik Kanan, Institut Alam Tamadun Melayu (Atma), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Madya Dr Noriah Mohamed (gambar).

Katanya, masyarakat dulu cuba menyampaikan nasihat kepada seseorang, selalunya daripada seorang dewasa kepada yang lebih muda melalui pendekatan yang disifatkannya sebagai psikologi budaya.

“Contohnya, larangan duduk di atas bantal, kononnya nanti akan tumbuh bisul di punggung.

“Orang tua menggunakan logik akal. Bila dikata akan tumbuh bisul, kanak-kanak sudah dapat membayangkan ketidakselesaan atau kesakitan yang akan dialami, jadi mereka tidak akan melakukannya.

“Perbuatan duduk di atas bantal dilarang kerana ia adalah tempat kita meletakkan kepala untuk tidur. Kepala pula adalah bahagian kepala yang penting, bukan saja tanda pengenalan seseorang tetapi juga tempat letaknya akal dan semangat. Maka tidak wajarlah tempat mengalas kepala ini diletak di bawah punggung,” jelasnya.

Sama juga halnya dengan larangan meletakkan songkok di tempat yang rendah, kata Dr Noriah. Meletakkannya di tempat yang rendah seperti di lantai menggambarkan seolah-olah kita tidak menghormatinya.

Bagi peringkat umur remaja pula, katanya, pendekatan pantang-larang agak berlainan sesuai dengan peringkat usia yang meningkat dewasa, seperti yang selalu diucapkan kepada anak gadis, jangan menyanyi di dapur, nanti dapat suami tua!

“Selalunya si gadis tidak mahu berkahwin dengan lelaki tua dan mengharapkan jodoh yang sebaya, biar nampak bagai pinang dibelah dua, bagai cincin dengan permata.

“Maksud yang hendak disampaikan melalui teguran berkenaan adalah untuk menyarankan anak gadis memberi tumpuan apabila memasak.

“Menyanyi sambil memasak memperlihatkan kerja yang dibuat sambil lewa dan bila leka menyanyi, bimbang pula nanti apa yang dimasak akan hangit.

“Di samping itu, ia menunjukkan bahawa dapur bukanlah satu tempat yang boleh diambil remeh kerana di sinilah tempatnya seseorang wanita melaksanakan tanggungjawabnya dalam menyediakan makanan untuk keluarga dan tempat si ibu memperturunkan ilmu keibuan kepada anak gadisnya,” jelas beliau.

Kata Dr Noriah, pantang-larang yang disampaikan dari satu generasi ke satu generasi ini secara tidak langsung memaparkan ciri kesopanan sesebuah kaum itu.

Nasihat dan teguran diungkapkan secara berkias dan kreatif demi menjaga hati seseorang.

“Biarpun dikatakan karut, ia boleh memberi manfaat jika dilihat dari perspektif positif.

“Kita `diajar’ supaya beringat-ingat dan menilai dulu setiap tindakan yang hendak dilakukan, apakah akibatnya.

“Kini, pantang-larang masih lagi diamalkan. Tapi lebih elok jika ia disampaikan secara terus-menerus,” katanya.
Back to top Go down
View user profile http://www.tagged.com/shyaidda
~~MiSsSaRaToKyO~~
ORANG KANAN MAMBANG
ORANG KANAN MAMBANG


Posts : 1742
Join date : 2009-05-06
Age : 27
Location : sRi AmAn BuMi BeNaK NgAn BoYaK

PostSubject: Re: Pantang Larang Orang Lamak ( otai )   Mon Jun 15, 2009 11:17 am

sori mun ado siaran ulangan..
cam ASTRO juak bh.. muakkka
lol! lol! lol! lol!
Back to top Go down
View user profile http://www.tagged.com/shyaidda
Raja_Mambang
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 2731
Join date : 2009-05-05
Age : 33
Location : PIneApPleCITy

PostSubject: Re: Pantang Larang Orang Lamak ( otai )   Mon Jun 15, 2009 8:25 pm

afro

jgn tetak bila org melaungkan azan....sbb takut idung berubah cam pig pig....bna ndak kah xtauk lah...p jgn sekali nak try k....mun rs nak jd pig pig , d perseylakan dgn hormat nya dr Raja Mambang....

No No No No No

_________________


~~~~~Peace n Harmony~~~~~
Back to top Go down
View user profile
~~MiSsSaRaToKyO~~
ORANG KANAN MAMBANG
ORANG KANAN MAMBANG


Posts : 1742
Join date : 2009-05-06
Age : 27
Location : sRi AmAn BuMi BeNaK NgAn BoYaK

PostSubject: Re: Pantang Larang Orang Lamak ( otai )   Tue Jun 16, 2009 9:47 am

ish2.. pantang nar... menakutkn dow jak...
Back to top Go down
View user profile http://www.tagged.com/shyaidda
Raja_Mambang
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 2731
Join date : 2009-05-05
Age : 33
Location : PIneApPleCITy

PostSubject: Re: Pantang Larang Orang Lamak ( otai )   Tue Jun 16, 2009 10:42 am

afro

mbiak kecik xleh main d luar mun time ari kunin...takut mlm lak knak kaco or sakat nok cgek ya.....

Bunny Bunny Bunny

_________________


~~~~~Peace n Harmony~~~~~
Back to top Go down
View user profile
~~MiSsSaRaToKyO~~
ORANG KANAN MAMBANG
ORANG KANAN MAMBANG


Posts : 1742
Join date : 2009-05-06
Age : 27
Location : sRi AmAn BuMi BeNaK NgAn BoYaK

PostSubject: Re: Pantang Larang Orang Lamak ( otai )   Tue Jun 16, 2009 11:56 am

bena2.. miss sokong.. cheers cheers
Back to top Go down
View user profile http://www.tagged.com/shyaidda
~~MiSsSaRaToKyO~~
ORANG KANAN MAMBANG
ORANG KANAN MAMBANG


Posts : 1742
Join date : 2009-05-06
Age : 27
Location : sRi AmAn BuMi BeNaK NgAn BoYaK

PostSubject: Re: Pantang Larang Orang Lamak ( otai )   Tue Jun 23, 2009 12:02 pm

cheers cheers cheers
Back to top Go down
View user profile http://www.tagged.com/shyaidda
Raja_Mambang
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 2731
Join date : 2009-05-05
Age : 33
Location : PIneApPleCITy

PostSubject: Re: Pantang Larang Orang Lamak ( otai )   Thu Jun 25, 2009 2:01 pm

afro

jgn men batu seremban mlm ari...takut antu dtg..kata daknya tek...hik2...

lol! lol! lol!

_________________


~~~~~Peace n Harmony~~~~~
Back to top Go down
View user profile
DenGz_aDzmieRa
Mambang
Mambang


Posts : 2117
Join date : 2009-05-08
Age : 30
Location : GaGo~!!!!

PostSubject: Re: Pantang Larang Orang Lamak ( otai )   Sun Jun 28, 2009 9:46 pm

jangan tego mun ada bau pelik2 tp x tauk cney punca... knak??? lu pk la sendiri
Back to top Go down
View user profile
NU^UL89
Mambang
Mambang


Posts : 1515
Join date : 2009-05-08
Age : 27
Location : johor baharu yg tak brape nak baru

PostSubject: Re: Pantang Larang Orang Lamak ( otai )   Mon Jun 29, 2009 12:40 am

jangan tido tanpa basuh kaki sbb nanti mimpi yg pelik2...
Back to top Go down
View user profile
DenGz_aDzmieRa
Mambang
Mambang


Posts : 2117
Join date : 2009-05-08
Age : 30
Location : GaGo~!!!!

PostSubject: Re: Pantang Larang Orang Lamak ( otai )   Mon Jun 29, 2009 9:39 am

jangan tdo waktu petang.. knak??? waaa... takut....
Back to top Go down
View user profile
NU^UL89
Mambang
Mambang


Posts : 1515
Join date : 2009-05-08
Age : 27
Location : johor baharu yg tak brape nak baru

PostSubject: Re: Pantang Larang Orang Lamak ( otai )   Mon Jun 29, 2009 1:15 pm

>--MaMa JaHat--< wrote:

jangan tdo waktu petang.. knak??? waaa... takut....

Asleep org tua2 mdh mun tido ptg..klak cpt nyanyuk...
tp mun kdg2 sikpa juak kot...mun dh ngantuk..tdo jak la..hek hek
Back to top Go down
View user profile
LILFIZ89
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 1301
Join date : 2009-05-06
Age : 27
Location : bintulu(petroleum city)

PostSubject: Re: Pantang Larang Orang Lamak ( otai )   Tue Jun 30, 2009 12:25 am

jgn lu nak gwin lkak mkn...
Back to top Go down
View user profile
NU^UL89
Mambang
Mambang


Posts : 1515
Join date : 2009-05-08
Age : 27
Location : johor baharu yg tak brape nak baru

PostSubject: Re: Pantang Larang Orang Lamak ( otai )   Tue Jun 30, 2009 12:34 am

LILFIZ89 wrote:
jgn lu nak gwin lkak mkn...

lak jd lembu..ya org tua smnjung pdh..
p nasihat syg mek(otai juak nya)
boh gwin lkak mam,
sik bait utk kshatan..
takorg mok tauk kchatan pa??
tanyak jak kat syg mek..
king queen
Back to top Go down
View user profile
~~MiSsSaRaToKyO~~
ORANG KANAN MAMBANG
ORANG KANAN MAMBANG


Posts : 1742
Join date : 2009-05-06
Age : 27
Location : sRi AmAn BuMi BeNaK NgAn BoYaK

PostSubject: Re: Pantang Larang Orang Lamak ( otai )   Tue Jun 30, 2009 10:40 am

Good
Back to top Go down
View user profile http://www.tagged.com/shyaidda
NU^UL89
Mambang
Mambang


Posts : 1515
Join date : 2009-05-08
Age : 27
Location : johor baharu yg tak brape nak baru

PostSubject: Re: Pantang Larang Orang Lamak ( otai )   Tue Jun 30, 2009 2:25 pm

jangan tunjuk pelangi nanti jari kudung.........
Back to top Go down
View user profile
Raja_Mambang
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 2731
Join date : 2009-05-05
Age : 33
Location : PIneApPleCITy

PostSubject: Re: Pantang Larang Orang Lamak ( otai )   Tue Jun 30, 2009 8:01 pm

afro

mun time ujan panas nak, " colek " kata...ada nya colek darah, da nya colek rumput n mcm g lah...tujuan tek x sakit n knak langkah antu tinggi....

lol! lol! lol!

_________________


~~~~~Peace n Harmony~~~~~
Back to top Go down
View user profile
NU^UL89
Mambang
Mambang


Posts : 1515
Join date : 2009-05-08
Age : 27
Location : johor baharu yg tak brape nak baru

PostSubject: Re: Pantang Larang Orang Lamak ( otai )   Wed Jul 01, 2009 8:01 am

sik tauk pa sebabnya..nurul tauk ya pantang jak..
lol!
Back to top Go down
View user profile
Raja_Mambang
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 2731
Join date : 2009-05-05
Age : 33
Location : PIneApPleCITy

PostSubject: Re: Pantang Larang Orang Lamak ( otai )   Tue Jul 07, 2009 11:49 am

afro

mun dalam utan or d laut mulut jgn cabul glak n jgn tegor bnda yg pelik2...contoh perkara bna yg blaku d kalangan dak pamancing laut dalam...mun kat laut ni da kerak nak berenang nak...tok tek nya nengok dhya d tego nya...maka nya sorang jak yg nengok dak lain xda...apa jadi ngan nya...besa..demam n knak rasuk...mun ada jak pkara pelik blaku d laut maupun d utan, pkir secara logik dolok bh...kat laut yg ada mesti burung, ikan, n lain2 g...tok kerak, jgn la d tego nak...perkara yg paling bgs mun jumpa nak pelkik cmya, ABAIKAN.....

Good Good Good

_________________


~~~~~Peace n Harmony~~~~~
Back to top Go down
View user profile
NU^UL89
Mambang
Mambang


Posts : 1515
Join date : 2009-05-08
Age : 27
Location : johor baharu yg tak brape nak baru

PostSubject: Re: Pantang Larang Orang Lamak ( otai )   Wed Jul 08, 2009 4:32 am

kalau makan,jangan beralih byk tempat..
nanti banyak suami..
ahehe sape nak cube....??
mane tau dpt byk suami..

lol!

sbnrnye tak sopan makan bralih tempat dan.
kpade bebudak pulak,da la makan bsepah,
kang bralih2 tmpat,besepah-sepah satu umah...
sbb itulah org tua pantang kite makan bralih tmpat..
Rap
Back to top Go down
View user profile
♪Mya_Mya♪
Mambang
Mambang


Posts : 942
Join date : 2009-06-16
Age : 26
Location : I ღ KOreA

PostSubject: Re: Pantang Larang Orang Lamak ( otai )   Tue Jul 14, 2009 3:44 pm

bena ya..mcm2 jak..

mun ktk dah nutok brg dak bwg k lesong ya..

mesti cuci dirikpun....org tua pdh la...

sbb mun org lain cuci makna nya..

suruh org lain cuci benda kemaluan ktk org.huhu..

org pdh la...kta tok dgr jak org tua kaka...
Back to top Go down
View user profile
maharani
Mambang
Mambang


Posts : 464
Join date : 2009-07-13
Age : 31
Location : BIN2LU,KUCHING

PostSubject: Re: Pantang Larang Orang Lamak ( otai )   Tue Jul 14, 2009 4:18 pm

eee ndak lia bani
Back to top Go down
View user profile http://maharani.alia@yahoo.com
♪Mya_Mya♪
Mambang
Mambang


Posts : 942
Join date : 2009-06-16
Age : 26
Location : I ღ KOreA

PostSubject: Re: Pantang Larang Orang Lamak ( otai )   Tue Jul 14, 2009 6:55 pm

haha...tok mesti penah...

pasya tek..

xleh makan lam talam or lesong

cz akan terjadi nya ujan ribut masa ktk org kawen lak...

org tua pdh..ukan mek arh...

jgn anok mek pls.hehe
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Pantang Larang Orang Lamak ( otai )   Today at 10:05 pm

Back to top Go down
 
Pantang Larang Orang Lamak ( otai )
View previous topic View next topic Back to top 
Page 3 of 4Go to page : Previous  1, 2, 3, 4  Next
 Similar topics
-
» ~~Alien's junkyard: sketch and gallery~~
» Ada orang Semarang ?

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Mambang Records :: ISU SEMASA :: Berita/Coretan/Sejarah Tempatan-
Jump to: