Mambang Records
SELAMAT DATANG KE FORUM MAMBANG RECORDS
KITA BERKONGSI MAKLUMAT DAN MENGETAHUI
PERKEMBANGAN MAMBANG RECORDS BERSAMA-SAMA!

TERIMA KASIH


FORUM UNTUK FAMILY MAMBANG RECORDS
 
MBG FrontpageHomeCalendarGalleryFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in
Selamat menyambut bulan Ramadhan Al-Mubarak dari kami Mambang Records...CD EP Mambang Records telah pun rasminya dikeluarkan..pada harga RM15...jika anda ingin mendapatkan CD Ep Mambang Records sila berurusan dengan JhoeBling@Raja_Mambang@Lil^Fiz...jangan ketinggalan~~...
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar
Top posters
Raja_Mambang
 
DenGz_aDzmieRa
 
~~MiSsSaRaToKyO~~
 
NU^UL89
 
LILFIZ89
 
JhoeBling
 
♪Mya_Mya♪
 
comei_ika
 
pUrple_mambAng
 
Da_MoRBiD69
 
Latest topics
Statistics
We have 168 registered users
The newest registered user is squirchris

Our users have posted a total of 16669 messages in 171 subjects
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 106 on Mon Aug 29, 2011 10:21 pm

Share | 
 

 Selsema BABI~

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, ... 11, 12, 13  Next
AuthorMessage
Admin
Administrator
Administrator


Posts : 37
Join date : 2009-05-05
Age : 30
Location : PineappleCity

PostSubject: Selsema BABI~   Tue May 05, 2009 9:43 pm

First topic message reminder :

Malaysia boleh tangani selesema babi



Vaksin selesema bermusim dalam bentuk serbuk.

Negara sudah ada Pelan Persediaan Pandemik Influenza Kebangsaan yang menggariskan lima strategi, selain ada bekalan vaksin mencukupi

RAMAI yang tidak tahu banyak perbezaan antara selesema babi, selesema burung dan selesema bermusim atau influenza yang berlaku sepanjang tahun di Malaysia.

Jika selesema bermusim boleh ditangani dengan vaksin, sama ada vaksin hemisfera selatan (dikeluarkan setiap Mac) dan vaksin hemisfera utara (dikeluarkan setiap September), tetapi selesema babi yang diramalkan menjadi pandemik atau wabak besar-besaran ketika ini masih tiada vaksinnya.

Berdasarkan perkembangan semasa, vaksin selesema babi mungkin berada di pasaran menjelang Jun nanti.

Timbalan Ketua Pengarah, Jabatan Perkhidmatan Makmal Diagnostik, Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM), Prof Datin Dr Che Ilina Che Isahak, berkata vaksin selesema bermusim tidak boleh mencegah selesema babi atau selesema burung, tetapi pengambilannya membantu dari segi pengeluaran vaksin itu sendiri jika berlaku wabak.

"Jika vaksin selesema bermusim hanya diambil pada jumlah yang sedikit pada waktu biasa, apabila berlakunya wabak, sukar untuk syarikat farmaseutikal untuk menggandakan jumlah pengeluaran mereka dan memberi keutamaan kepada pengguna," katanya.



Satu daripada sebab warga Malaysia tidak mengambil vaksin selesema bermusim kerana mereka tidak mempercayai kewujudan influenza di negara ini.

Bagaimanapun, mengikut kajian yang dilakukan Dr Che Ilina, influenza berlaku di Malaysia dan ia berupaya menjadi pandemik yang meragut nyawa.

Malah, laporan tahunan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menyebut antara lima hingga 15 peratus populasi dunia terjejas dengan masalah influenza. Setiap tahun, antara tiga hingga lima juta kes influenza yang sederhana dan kronik mencatatkan kematian antara 250,000 dan 500,000 orang di seluruh dunia.

Apa yang membezakan influenza dan selesema ialah masalah jangkitan pernafasan terjadi disebabkan virus influenza yang boleh berlaku pada tahap biasa hingga membawa maut.

Jelas Dr Che Ilina, WHO sudah memberi amaran mengenai kemungkinan selesema menjadi pandemik sejak 1999. Justeru, setiap negara mempunyai pelan kecemasan tersendiri.

Apatah lagi pandemik selesema biasanya menyerang 10 tahun sekali berikutan tiada lagi imuniti di kalangan penduduk. Bagaimanapun, sudah hampir 30 tahun, dunia tidak berdepan dengan pandemik selesema yang meragut nyawa dan boleh berpindah daripada manusia ke manusia.

"Malaysia sudah berpengalaman dalam menangani wabak Sindrom Pernafasan yang Teruk (Sars) dan selesema burung, justeru, jika selesema babi menjadi wabak, ia boleh dihadapi dengan baik," katanya.

Malah dalam Pelan Persediaan Pandemik Influenza Kebangsaan (NIPP) sudah menggariskan lima strategi. Antaranya termasuklah pengawasan pertambahan jumlah mereka yang diserang selesema atau penyakit seakan selesema selain penyimpanan bekalan vaksin.

"Sebenarnya, rakyat Malaysia tidak perlu panik kerana kerajaan sudah menyediakan NIPP dan jika berlaku wabak, ia mudah ditangani," katanya.

Kata Dr Che Ilina, berbanding selesema burung, selesema babi boleh berpindah kepada manusia kerana reseptor dalam babi boleh menerima virus selesema burung dan selesema yang terjadi pada manusia.

"Sifat reseptor dalam babi dikenali sebagai 'mixing vessel' menyebabkan ia mudah berpindah kepada manusia dan berpotensi menjadi pandemik," katanya.

Selain babi, kuda dan singa laut juga boleh mencetuskan wabak selesema. Namun keupayaannya menjadi virus yang boleh berpindah daripada manusia kepada manusia belum dapat dipastikan.

"Jumlah babi yang diternak juga sebenarnya menyumbang kepada penularan wabak, apatah lagi jika penternakan itu tidak disertai dengan pelan penternakan yang betul, misalnya pemberian vaksin," katanya.

Kenyataan itu tidak dinafikan kerana seperti kes yang berlaku di Mexico, memetik sumber daripada The Humane Society United States, lokasi wabak selesema babi dikesan menternak sejuta ekor babi. Bagaimanapun, bukan semua ternakan diberi vaksin selesema.

Apatah lagi saiz ladang itu sendiri meningkat dengan banyak daripada 18 peratus pada 1993 kepada 53 peratus pada 2002.

Dengan sifat reseptor babi itu yang mudah menerima dan memindahkan virus selesema dan beban ternakan yang banyak tanpa pelan penternakan teliti, ladang babi di seluruh dunia sepatutnya dikawal selia dengan baik atau dikecilkan.
Cool

Sumber dari www.Bharian.com.my
Back to top Go down
View user profile http://mbgrepublic.forumotion.com

AuthorMessage
JhoeBling
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 1157
Join date : 2009-05-05
Age : 30
Location : PineappleCity

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Thu May 07, 2009 5:45 pm

amin nak ni sorang yo miss...???
Back to top Go down
View user profile http://www.mbgrepublic.forumotion.net
Raja_Mambang
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 2731
Join date : 2009-05-05
Age : 33
Location : PIneApPleCITy

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Thu May 07, 2009 7:14 pm



yo lah miss....
mun dpt kita suma polah lah makan tolak bala cam org2 lmk dolok eh....
bkn tegal yo jak lah tek lu ilang selsema yo nak....
p yo sebagey usho kito mntak ptolongan pado yg maha kuaso nak...
Tuhan suko umatnyo berusho nak....
nang taku bbna tok bh...enggai kamik....


Exclamation Exclamation Exclamation Exclamation Exclamation
Back to top Go down
View user profile
JhoeBling
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 1157
Join date : 2009-05-05
Age : 30
Location : PineappleCity

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Thu May 07, 2009 9:03 pm

bom
Back to top Go down
View user profile http://www.mbgrepublic.forumotion.net
pUrple_mambAng
Senior Forummer
Senior Forummer


Posts : 780
Join date : 2009-05-05
Age : 28
Location : Oil Town

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Thu May 07, 2009 9:06 pm

Raja_Mambang wrote:


yo lah miss....
mun dpt kita suma polah lah makan tolak bala cam org2 lmk dolok eh....
bkn tegal yo jak lah tek lu ilang selsema yo nak....
p yo sebagey usho kito mntak ptolongan pado yg maha kuaso nak...
Tuhan suko umatnyo berusho nak....
nang taku bbna tok bh...enggai kamik....


Exclamation Exclamation Exclamation Exclamation Exclamation

hahahaK...john nganok jhoe nya mpun ya....hahahah
Back to top Go down
View user profile
JhoeBling
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 1157
Join date : 2009-05-05
Age : 30
Location : PineappleCity

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Thu May 07, 2009 9:13 pm

x paham saya...... scratch
Back to top Go down
View user profile http://www.mbgrepublic.forumotion.net
pUrple_mambAng
Senior Forummer
Senior Forummer


Posts : 780
Join date : 2009-05-05
Age : 28
Location : Oil Town

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Thu May 07, 2009 9:16 pm

kn john mdh tak nyaruk jd orunk sratok...hahahah...aape daaa
Back to top Go down
View user profile
JhoeBling
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 1157
Join date : 2009-05-05
Age : 30
Location : PineappleCity

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Thu May 07, 2009 9:21 pm

bila mek nyaruk jadi org Saratok?huh??
ktk lok....
Back to top Go down
View user profile http://www.mbgrepublic.forumotion.net
pUrple_mambAng
Senior Forummer
Senior Forummer


Posts : 780
Join date : 2009-05-05
Age : 28
Location : Oil Town

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Thu May 07, 2009 9:24 pm

em...dlm topic ney owh...lupak mek kowh......

hihihihik...lol!lol!lol!lol!lol!lol!lol!lol!lol!
Back to top Go down
View user profile
JhoeBling
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 1157
Join date : 2009-05-05
Age : 30
Location : PineappleCity

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Thu May 07, 2009 9:45 pm

yahhh...xda nak masuk topik lain lam tok...da nangga nok bjalan tas nun...>?
Back to top Go down
View user profile http://www.mbgrepublic.forumotion.net
pUrple_mambAng
Senior Forummer
Senior Forummer


Posts : 780
Join date : 2009-05-05
Age : 28
Location : Oil Town

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Thu May 07, 2009 9:48 pm

ok2..hehehek....terlintas difikiran jak tek....adowh....
Back to top Go down
View user profile
JhoeBling
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 1157
Join date : 2009-05-05
Age : 30
Location : PineappleCity

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Thu May 07, 2009 9:49 pm

Suspect
Back to top Go down
View user profile http://www.mbgrepublic.forumotion.net
misz_candy
Mambang
Mambang


Posts : 359
Join date : 2009-05-06
Age : 25
Location : bintulu

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Thu May 07, 2009 9:52 pm

hahahahahahahha...topik selsema babi doooeeee..
hhahahahhahaha... pig pig What a Face
Back to top Go down
View user profile
JhoeBling
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 1157
Join date : 2009-05-05
Age : 30
Location : PineappleCity

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Fri May 08, 2009 12:25 am

Cool
Back to top Go down
View user profile http://www.mbgrepublic.forumotion.net
LILFIZ89
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 1301
Join date : 2009-05-06
Age : 27
Location : bintulu(petroleum city)

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Fri May 08, 2009 1:23 am

kompem topik tok knak soal time ku interview 12 aribulan tok lak..babi..gelaran utk org yg sepatutnya...hahaha
Back to top Go down
View user profile
Admin
Administrator
Administrator


Posts : 37
Join date : 2009-05-05
Age : 30
Location : PineappleCity

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Fri May 08, 2009 1:34 am

tauk nak intebiu palau...hahahah
Back to top Go down
View user profile http://mbgrepublic.forumotion.com
LILFIZ89
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 1301
Join date : 2009-05-06
Age : 27
Location : bintulu(petroleum city)

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Fri May 08, 2009 1:39 am

interbiew ku ilek2 jak..dpt jak ku jadi poliz lak siap jak semua babi ku tembak..hahahaha
Back to top Go down
View user profile
JhoeBling
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 1157
Join date : 2009-05-05
Age : 30
Location : PineappleCity

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Fri May 08, 2009 1:40 am

ya keja ko lak...nembak babi jak hahahahaha

renjer utan..hihihi
Back to top Go down
View user profile http://www.mbgrepublic.forumotion.net
LILFIZ89
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 1301
Join date : 2009-05-06
Age : 27
Location : bintulu(petroleum city)

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Fri May 08, 2009 2:01 am

xdala gya..tauk2 jak mun dah jadi poliz memang kenak tikam semenanjung nun la aku lak..uwaaaaaaa....susah ku nak rekod ngan tak org..terpaksa la carik babi k tembak..mun x pun tembak tokey babi..hahahaha
Back to top Go down
View user profile
JhoeBling
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 1157
Join date : 2009-05-05
Age : 30
Location : PineappleCity

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Fri May 08, 2009 2:20 am

ala mem ko dkat cnun lak bha...hahahah
Back to top Go down
View user profile http://www.mbgrepublic.forumotion.net
LILFIZ89
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 1301
Join date : 2009-05-06
Age : 27
Location : bintulu(petroleum city)

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Fri May 08, 2009 2:24 am

mmg mem ku cnun...tapi xtauk la cney knak tikam..mem ku johor..
Back to top Go down
View user profile
NU^UL89
Mambang
Mambang


Posts : 1515
Join date : 2009-05-08
Age : 27
Location : johor baharu yg tak brape nak baru

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Fri May 08, 2009 2:30 am

NAK TEMBAK APE??BINATANG PINK TU KE???SUMPIT JELA..HUHHUHUHU Very Happy
Back to top Go down
View user profile
LILFIZ89
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 1301
Join date : 2009-05-06
Age : 27
Location : bintulu(petroleum city)

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Fri May 08, 2009 2:32 am

syg jak g sumpit..apiz g nembak..hehehe
Back to top Go down
View user profile
NU^UL89
Mambang
Mambang


Posts : 1515
Join date : 2009-05-08
Age : 27
Location : johor baharu yg tak brape nak baru

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Fri May 08, 2009 2:56 am

nurul tanak sumpit..nurul nak tunggang..lalalala What a Face <--sot..
Back to top Go down
View user profile
Raja_Mambang
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 2731
Join date : 2009-05-05
Age : 33
Location : PIneApPleCITy

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Fri May 08, 2009 9:11 am



isk3X.....
hahahhahhahahha....
nurul nak tunggang, lil fiz nak tembak...aduh....
mun aku lah lil, x sanggup ku nak ngotor peluru halal ku ya ke bdn
ya aie....hahahhahahha....
better g k ku nembak musuh kita pun...bna nak....
mun nak nembak ya pun, jgn k pistol....
k bom tgn terus bh...ya bkn nembak nama nya nak, ngebom....hahhaha...
p prepare tempat blindung lah...x sanggup ku d hinggapi bnda itu...iiiiikkkkkkk......haram....


pale pale pale pale pale
Back to top Go down
View user profile
misz_candy
Mambang
Mambang


Posts : 359
Join date : 2009-05-06
Age : 25
Location : bintulu

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Fri May 08, 2009 10:53 am

hahahahahah..cali......
lil fiz jd polis untuk tembak ngot..ngot...
hahahahahahahahhahahahahahahhahhahahaha..bgs2..acha2 fighting..hhahahahahah
lol....ya meh??u kna tikan di smnjg meh???
hahahahahahah..sma la kita...mek di tkam di smnjg juak..ededeededey!!! pindah tyme...
yezzzaaaa...here i come kL...
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Selsema BABI~   Today at 10:04 pm

Back to top Go down
 
Selsema BABI~
View previous topic View next topic Back to top 
Page 2 of 13Go to page : Previous  1, 2, 3, ... 11, 12, 13  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Mambang Records :: ISU SEMASA :: Berita Terkini-
Jump to: