Mambang Records
SELAMAT DATANG KE FORUM MAMBANG RECORDS
KITA BERKONGSI MAKLUMAT DAN MENGETAHUI
PERKEMBANGAN MAMBANG RECORDS BERSAMA-SAMA!

TERIMA KASIH


FORUM UNTUK FAMILY MAMBANG RECORDS
 
MBG FrontpageHomeCalendarGalleryFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in
Selamat menyambut bulan Ramadhan Al-Mubarak dari kami Mambang Records...CD EP Mambang Records telah pun rasminya dikeluarkan..pada harga RM15...jika anda ingin mendapatkan CD Ep Mambang Records sila berurusan dengan JhoeBling@Raja_Mambang@Lil^Fiz...jangan ketinggalan~~...
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar
Top posters
Raja_Mambang
 
DenGz_aDzmieRa
 
~~MiSsSaRaToKyO~~
 
NU^UL89
 
LILFIZ89
 
JhoeBling
 
♪Mya_Mya♪
 
comei_ika
 
pUrple_mambAng
 
Da_MoRBiD69
 
Latest topics
Statistics
We have 168 registered users
The newest registered user is squirchris

Our users have posted a total of 16669 messages in 171 subjects
Who is online?
In total there are 2 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 2 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 106 on Mon Aug 29, 2011 10:21 pm

Share | 
 

 Selsema BABI~

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3 ... 11, 12, 13
AuthorMessage
Admin
Administrator
Administrator


Posts : 37
Join date : 2009-05-05
Age : 30
Location : PineappleCity

PostSubject: Selsema BABI~   Tue May 05, 2009 9:43 pm

First topic message reminder :

Malaysia boleh tangani selesema babi



Vaksin selesema bermusim dalam bentuk serbuk.

Negara sudah ada Pelan Persediaan Pandemik Influenza Kebangsaan yang menggariskan lima strategi, selain ada bekalan vaksin mencukupi

RAMAI yang tidak tahu banyak perbezaan antara selesema babi, selesema burung dan selesema bermusim atau influenza yang berlaku sepanjang tahun di Malaysia.

Jika selesema bermusim boleh ditangani dengan vaksin, sama ada vaksin hemisfera selatan (dikeluarkan setiap Mac) dan vaksin hemisfera utara (dikeluarkan setiap September), tetapi selesema babi yang diramalkan menjadi pandemik atau wabak besar-besaran ketika ini masih tiada vaksinnya.

Berdasarkan perkembangan semasa, vaksin selesema babi mungkin berada di pasaran menjelang Jun nanti.

Timbalan Ketua Pengarah, Jabatan Perkhidmatan Makmal Diagnostik, Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM), Prof Datin Dr Che Ilina Che Isahak, berkata vaksin selesema bermusim tidak boleh mencegah selesema babi atau selesema burung, tetapi pengambilannya membantu dari segi pengeluaran vaksin itu sendiri jika berlaku wabak.

"Jika vaksin selesema bermusim hanya diambil pada jumlah yang sedikit pada waktu biasa, apabila berlakunya wabak, sukar untuk syarikat farmaseutikal untuk menggandakan jumlah pengeluaran mereka dan memberi keutamaan kepada pengguna," katanya.



Satu daripada sebab warga Malaysia tidak mengambil vaksin selesema bermusim kerana mereka tidak mempercayai kewujudan influenza di negara ini.

Bagaimanapun, mengikut kajian yang dilakukan Dr Che Ilina, influenza berlaku di Malaysia dan ia berupaya menjadi pandemik yang meragut nyawa.

Malah, laporan tahunan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menyebut antara lima hingga 15 peratus populasi dunia terjejas dengan masalah influenza. Setiap tahun, antara tiga hingga lima juta kes influenza yang sederhana dan kronik mencatatkan kematian antara 250,000 dan 500,000 orang di seluruh dunia.

Apa yang membezakan influenza dan selesema ialah masalah jangkitan pernafasan terjadi disebabkan virus influenza yang boleh berlaku pada tahap biasa hingga membawa maut.

Jelas Dr Che Ilina, WHO sudah memberi amaran mengenai kemungkinan selesema menjadi pandemik sejak 1999. Justeru, setiap negara mempunyai pelan kecemasan tersendiri.

Apatah lagi pandemik selesema biasanya menyerang 10 tahun sekali berikutan tiada lagi imuniti di kalangan penduduk. Bagaimanapun, sudah hampir 30 tahun, dunia tidak berdepan dengan pandemik selesema yang meragut nyawa dan boleh berpindah daripada manusia ke manusia.

"Malaysia sudah berpengalaman dalam menangani wabak Sindrom Pernafasan yang Teruk (Sars) dan selesema burung, justeru, jika selesema babi menjadi wabak, ia boleh dihadapi dengan baik," katanya.

Malah dalam Pelan Persediaan Pandemik Influenza Kebangsaan (NIPP) sudah menggariskan lima strategi. Antaranya termasuklah pengawasan pertambahan jumlah mereka yang diserang selesema atau penyakit seakan selesema selain penyimpanan bekalan vaksin.

"Sebenarnya, rakyat Malaysia tidak perlu panik kerana kerajaan sudah menyediakan NIPP dan jika berlaku wabak, ia mudah ditangani," katanya.

Kata Dr Che Ilina, berbanding selesema burung, selesema babi boleh berpindah kepada manusia kerana reseptor dalam babi boleh menerima virus selesema burung dan selesema yang terjadi pada manusia.

"Sifat reseptor dalam babi dikenali sebagai 'mixing vessel' menyebabkan ia mudah berpindah kepada manusia dan berpotensi menjadi pandemik," katanya.

Selain babi, kuda dan singa laut juga boleh mencetuskan wabak selesema. Namun keupayaannya menjadi virus yang boleh berpindah daripada manusia kepada manusia belum dapat dipastikan.

"Jumlah babi yang diternak juga sebenarnya menyumbang kepada penularan wabak, apatah lagi jika penternakan itu tidak disertai dengan pelan penternakan yang betul, misalnya pemberian vaksin," katanya.

Kenyataan itu tidak dinafikan kerana seperti kes yang berlaku di Mexico, memetik sumber daripada The Humane Society United States, lokasi wabak selesema babi dikesan menternak sejuta ekor babi. Bagaimanapun, bukan semua ternakan diberi vaksin selesema.

Apatah lagi saiz ladang itu sendiri meningkat dengan banyak daripada 18 peratus pada 1993 kepada 53 peratus pada 2002.

Dengan sifat reseptor babi itu yang mudah menerima dan memindahkan virus selesema dan beban ternakan yang banyak tanpa pelan penternakan teliti, ladang babi di seluruh dunia sepatutnya dikawal selia dengan baik atau dikecilkan.
Cool

Sumber dari www.Bharian.com.my
Back to top Go down
View user profile http://mbgrepublic.forumotion.com

AuthorMessage
Raja_Mambang
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 2731
Join date : 2009-05-05
Age : 33
Location : PIneApPleCITy

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Sun Sep 06, 2009 2:22 pm

jaga kebersihan...jgn libatkan org lain mun dh knak...x mintak la...cuma pesanan dr Raja Mambang jak k...peace~~~!!!

_________________


~~~~~Peace n Harmony~~~~~
Back to top Go down
View user profile
LILFIZ89
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 1301
Join date : 2009-05-06
Age : 27
Location : bintulu(petroleum city)

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Mon Sep 07, 2009 12:10 am

mtk di jauh eh..
Back to top Go down
View user profile
Raja_Mambang
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 2731
Join date : 2009-05-05
Age : 33
Location : PIneApPleCITy

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Mon Sep 07, 2009 10:26 am

Good Good Good

_________________


~~~~~Peace n Harmony~~~~~
Back to top Go down
View user profile
LILFIZ89
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 1301
Join date : 2009-05-06
Age : 27
Location : bintulu(petroleum city)

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Mon Sep 07, 2009 7:14 pm

Rap Rap Rap
Back to top Go down
View user profile
Mr. Gee
Mambang
Mambang


Posts : 380
Join date : 2009-06-09
Age : 22
Location : SaRiKeI, NeNaS ToWn & PiNeApPLeCitY

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Tue Sep 22, 2009 5:47 pm

knek tok x da agik kta dgr brita slsma babi..mybe, dh x da agik li..mybe lah..mntk2 nya x da agik...huhuh...alhamdulillah mun selsema babi x da agiklh..ya ujian Allah k mnusia..anggplh ujian ya sbgai pngjrn kta suma...
Back to top Go down
View user profile
LILFIZ89
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 1301
Join date : 2009-05-06
Age : 27
Location : bintulu(petroleum city)

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Fri Sep 25, 2009 3:46 pm

bkn bnda ya xda..tapi kurang dah sebab kita semua mencegah lebih awal daripada dijangkiti bah....huhuhu
Back to top Go down
View user profile
Mr. Gee
Mambang
Mambang


Posts : 380
Join date : 2009-06-09
Age : 22
Location : SaRiKeI, NeNaS ToWn & PiNeApPLeCitY

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Fri Sep 25, 2009 3:54 pm

almdulillah lah mun h1n1 ya dh brkrng...hihih...
Back to top Go down
View user profile
LILFIZ89
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 1301
Join date : 2009-05-06
Age : 27
Location : bintulu(petroleum city)

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Fri Sep 25, 2009 3:59 pm

yala..tau takpe..huhuhu
Back to top Go down
View user profile
Mr. Gee
Mambang
Mambang


Posts : 380
Join date : 2009-06-09
Age : 22
Location : SaRiKeI, NeNaS ToWn & PiNeApPLeCitY

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Fri Sep 25, 2009 4:19 pm

heheheh....
Back to top Go down
View user profile
LILFIZ89
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 1301
Join date : 2009-05-06
Age : 27
Location : bintulu(petroleum city)

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Sat Sep 26, 2009 12:17 pm

Back to top Go down
View user profile
~~MiSsSaRaToKyO~~
ORANG KANAN MAMBANG
ORANG KANAN MAMBANG


Posts : 1742
Join date : 2009-05-06
Age : 27
Location : sRi AmAn BuMi BeNaK NgAn BoYaK

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Mon Sep 28, 2009 11:41 am

syukur lah mn dh berkurang nk.. miss pn takut juak.. gara2 bendo yo laa alu sik jadi pesta benak yg miss tunggu2 sekian lama.. hhuuhu.. sba jak laa miss.. mgkn next year ado li.. uhuh
Back to top Go down
View user profile http://www.tagged.com/shyaidda
LILFIZ89
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 1301
Join date : 2009-05-06
Age : 27
Location : bintulu(petroleum city)

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Mon Sep 28, 2009 8:17 pm

aok..next year ada..sebelah umah mizz jak event ya lak di polah..hahaha..guro jak mizz...
Back to top Go down
View user profile
~~MiSsSaRaToKyO~~
ORANG KANAN MAMBANG
ORANG KANAN MAMBANG


Posts : 1742
Join date : 2009-05-06
Age : 27
Location : sRi AmAn BuMi BeNaK NgAn BoYaK

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Tue Sep 29, 2009 4:54 pm

HAHAHA.. gik sio.. nang indok naa miss nangga lak.. haha.. tp sik hai.. pesta air krian ado k ngubat rindu miss bh.. ekkeke~
Back to top Go down
View user profile http://www.tagged.com/shyaidda
LILFIZ89
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 1301
Join date : 2009-05-06
Age : 27
Location : bintulu(petroleum city)

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Sun Oct 04, 2009 5:52 am

nak glak dgr bunyi mizz tok klaka eh..cmney ndak ka bunyi ooo ya..hehe
Back to top Go down
View user profile
NU^UL89
Mambang
Mambang


Posts : 1515
Join date : 2009-05-08
Age : 27
Location : johor baharu yg tak brape nak baru

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Wed Oct 07, 2009 4:55 pm

haaaa jgn kata kakak mamy tau....
rotan nanti..hehehe bahso mis samo mcm nurul kan miss..huhuhu
Back to top Go down
View user profile
LILFIZ89
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 1301
Join date : 2009-05-06
Age : 27
Location : bintulu(petroleum city)

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Thu Oct 08, 2009 1:53 am

neyda sama..huhuhu
Back to top Go down
View user profile
black mambang
Forummer Mambang
Forummer Mambang


Posts : 22
Join date : 2009-10-16
Age : 31
Location : koochiiiing

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Fri Oct 16, 2009 4:15 pm



pat tok best..hihihi..pgalaman ya...mek pernah knk suspek knk penyakit tut ya..hehehe..sminggu knk kurung lam spital,dh penuh doctor agak,cek darah tah brapa kali,nasib bdn besa x byk darah gilak ilang..hihi..seksa o..duduk lam wad terasing..best cam vip.p nk x best..penyakit ya..huhu..kecut juak perut time dga knk suspek knk penyakit ya..sampey nk makan pun bertambah tambah..hihihihi..ilang slera makan lah...otak igt nk maty p bdn xmok,hehehehe..alhamdulillah..smua dah balit normal...huhuhu
Back to top Go down
View user profile
~~MiSsSaRaToKyO~~
ORANG KANAN MAMBANG
ORANG KANAN MAMBANG


Posts : 1742
Join date : 2009-05-06
Age : 27
Location : sRi AmAn BuMi BeNaK NgAn BoYaK

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Wed Oct 28, 2009 9:11 am

LILFIZ89 wrote:
nak glak dgr bunyi mizz tok klaka eh..cmney ndak ka bunyi ooo ya..hehe

Apiz~ hahaha.. ni po ngn, dh bahso mek cmyo koh2.. hihiih.. ermm~ bhso nurul pun do "o" wak.. ore nogoriiii.. hiihhi
nurul~paluk k rotan jak apiz yo.. ahha.. sik pun panjut k buah rengat~ hahahahh~(kompom nurul sik phm) ekkeek

OFF TOPIK DAAA~

**black mambang.. yahh~ knk suspek ka?? aduh2.. mst mcm2 kt pikiran ktk oh.. alhmdulillah.. ktk dh sehat.. nsb bukan bna2.. mun sik nayaaa..
Back to top Go down
View user profile http://www.tagged.com/shyaidda
nirvana
Member Aktif Mambang
Member Aktif Mambang


Posts : 53
Join date : 2010-08-20

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Fri Aug 20, 2010 12:11 pm

JhoeBling wrote:
aduhhh,,,,di Kch dah da jwak..???

appuhhh,,,,pig pig pig

mun gik selsema burung tek x kisah la...tok selsema babi....hina li jak asa....Sad

hihih:P

peringatan...jangan la makan benda yang kita tauk haram.... No

mintak simpang laa.....

hic hic khong hieu chi cung post dai mot bai




Adelaide Day Tours
spartanburg hotels





Sexy Lingerie
prada sunglasses
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Selsema BABI~   Today at 4:00 am

Back to top Go down
 
Selsema BABI~
View previous topic View next topic Back to top 
Page 13 of 13Go to page : Previous  1, 2, 3 ... 11, 12, 13

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Mambang Records :: ISU SEMASA :: Berita Terkini-
Jump to: