Mambang Records
SELAMAT DATANG KE FORUM MAMBANG RECORDS
KITA BERKONGSI MAKLUMAT DAN MENGETAHUI
PERKEMBANGAN MAMBANG RECORDS BERSAMA-SAMA!

TERIMA KASIH


FORUM UNTUK FAMILY MAMBANG RECORDS
 
MBG FrontpageHomeCalendarGalleryFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in
Selamat menyambut bulan Ramadhan Al-Mubarak dari kami Mambang Records...CD EP Mambang Records telah pun rasminya dikeluarkan..pada harga RM15...jika anda ingin mendapatkan CD Ep Mambang Records sila berurusan dengan JhoeBling@Raja_Mambang@Lil^Fiz...jangan ketinggalan~~...
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar
Top posters
Raja_Mambang
 
DenGz_aDzmieRa
 
~~MiSsSaRaToKyO~~
 
NU^UL89
 
LILFIZ89
 
JhoeBling
 
♪Mya_Mya♪
 
comei_ika
 
pUrple_mambAng
 
Da_MoRBiD69
 
Latest topics
Statistics
We have 168 registered users
The newest registered user is squirchris

Our users have posted a total of 16669 messages in 171 subjects
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 106 on Mon Aug 29, 2011 10:21 pm

Share | 
 

 Selsema BABI~

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 11, 12, 13  Next
AuthorMessage
Admin
Administrator
Administrator


Posts : 37
Join date : 2009-05-05
Age : 30
Location : PineappleCity

PostSubject: Selsema BABI~   Tue May 05, 2009 9:43 pm

First topic message reminder :

Malaysia boleh tangani selesema babi



Vaksin selesema bermusim dalam bentuk serbuk.

Negara sudah ada Pelan Persediaan Pandemik Influenza Kebangsaan yang menggariskan lima strategi, selain ada bekalan vaksin mencukupi

RAMAI yang tidak tahu banyak perbezaan antara selesema babi, selesema burung dan selesema bermusim atau influenza yang berlaku sepanjang tahun di Malaysia.

Jika selesema bermusim boleh ditangani dengan vaksin, sama ada vaksin hemisfera selatan (dikeluarkan setiap Mac) dan vaksin hemisfera utara (dikeluarkan setiap September), tetapi selesema babi yang diramalkan menjadi pandemik atau wabak besar-besaran ketika ini masih tiada vaksinnya.

Berdasarkan perkembangan semasa, vaksin selesema babi mungkin berada di pasaran menjelang Jun nanti.

Timbalan Ketua Pengarah, Jabatan Perkhidmatan Makmal Diagnostik, Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM), Prof Datin Dr Che Ilina Che Isahak, berkata vaksin selesema bermusim tidak boleh mencegah selesema babi atau selesema burung, tetapi pengambilannya membantu dari segi pengeluaran vaksin itu sendiri jika berlaku wabak.

"Jika vaksin selesema bermusim hanya diambil pada jumlah yang sedikit pada waktu biasa, apabila berlakunya wabak, sukar untuk syarikat farmaseutikal untuk menggandakan jumlah pengeluaran mereka dan memberi keutamaan kepada pengguna," katanya.



Satu daripada sebab warga Malaysia tidak mengambil vaksin selesema bermusim kerana mereka tidak mempercayai kewujudan influenza di negara ini.

Bagaimanapun, mengikut kajian yang dilakukan Dr Che Ilina, influenza berlaku di Malaysia dan ia berupaya menjadi pandemik yang meragut nyawa.

Malah, laporan tahunan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menyebut antara lima hingga 15 peratus populasi dunia terjejas dengan masalah influenza. Setiap tahun, antara tiga hingga lima juta kes influenza yang sederhana dan kronik mencatatkan kematian antara 250,000 dan 500,000 orang di seluruh dunia.

Apa yang membezakan influenza dan selesema ialah masalah jangkitan pernafasan terjadi disebabkan virus influenza yang boleh berlaku pada tahap biasa hingga membawa maut.

Jelas Dr Che Ilina, WHO sudah memberi amaran mengenai kemungkinan selesema menjadi pandemik sejak 1999. Justeru, setiap negara mempunyai pelan kecemasan tersendiri.

Apatah lagi pandemik selesema biasanya menyerang 10 tahun sekali berikutan tiada lagi imuniti di kalangan penduduk. Bagaimanapun, sudah hampir 30 tahun, dunia tidak berdepan dengan pandemik selesema yang meragut nyawa dan boleh berpindah daripada manusia ke manusia.

"Malaysia sudah berpengalaman dalam menangani wabak Sindrom Pernafasan yang Teruk (Sars) dan selesema burung, justeru, jika selesema babi menjadi wabak, ia boleh dihadapi dengan baik," katanya.

Malah dalam Pelan Persediaan Pandemik Influenza Kebangsaan (NIPP) sudah menggariskan lima strategi. Antaranya termasuklah pengawasan pertambahan jumlah mereka yang diserang selesema atau penyakit seakan selesema selain penyimpanan bekalan vaksin.

"Sebenarnya, rakyat Malaysia tidak perlu panik kerana kerajaan sudah menyediakan NIPP dan jika berlaku wabak, ia mudah ditangani," katanya.

Kata Dr Che Ilina, berbanding selesema burung, selesema babi boleh berpindah kepada manusia kerana reseptor dalam babi boleh menerima virus selesema burung dan selesema yang terjadi pada manusia.

"Sifat reseptor dalam babi dikenali sebagai 'mixing vessel' menyebabkan ia mudah berpindah kepada manusia dan berpotensi menjadi pandemik," katanya.

Selain babi, kuda dan singa laut juga boleh mencetuskan wabak selesema. Namun keupayaannya menjadi virus yang boleh berpindah daripada manusia kepada manusia belum dapat dipastikan.

"Jumlah babi yang diternak juga sebenarnya menyumbang kepada penularan wabak, apatah lagi jika penternakan itu tidak disertai dengan pelan penternakan yang betul, misalnya pemberian vaksin," katanya.

Kenyataan itu tidak dinafikan kerana seperti kes yang berlaku di Mexico, memetik sumber daripada The Humane Society United States, lokasi wabak selesema babi dikesan menternak sejuta ekor babi. Bagaimanapun, bukan semua ternakan diberi vaksin selesema.

Apatah lagi saiz ladang itu sendiri meningkat dengan banyak daripada 18 peratus pada 1993 kepada 53 peratus pada 2002.

Dengan sifat reseptor babi itu yang mudah menerima dan memindahkan virus selesema dan beban ternakan yang banyak tanpa pelan penternakan teliti, ladang babi di seluruh dunia sepatutnya dikawal selia dengan baik atau dikecilkan.
Cool

Sumber dari www.Bharian.com.my
Back to top Go down
View user profile http://mbgrepublic.forumotion.com

AuthorMessage
DenGz_aDzmieRa
Mambang
Mambang


Posts : 2117
Join date : 2009-05-08
Age : 30
Location : GaGo~!!!!

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Sun May 10, 2009 11:01 am

jangan tidak geli.. dia seorang yang memang mcm itu... i cant beliv that... okeysz????
Back to top Go down
View user profile
misz_candy
Mambang
Mambang


Posts : 359
Join date : 2009-05-06
Age : 25
Location : bintulu

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Sun May 10, 2009 11:36 am

aie2....mek sokong juak....hahhahahahahaha...
cheers
Back to top Go down
View user profile
Raja_Mambang
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 2731
Join date : 2009-05-05
Age : 33
Location : PIneApPleCITy

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Sun May 10, 2009 11:43 am

afro

telanjur jwak org ya...
ptt dtanam idup2 bh....palak nya jak nampak...n den tikam k batu pey mati....
cmya molah nya....
bait x malu ngakuk org Islam....dh kaka cmya....s**l......

Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad
Back to top Go down
View user profile
DenGz_aDzmieRa
Mambang
Mambang


Posts : 2117
Join date : 2009-05-08
Age : 30
Location : GaGo~!!!!

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Sun May 10, 2009 11:47 am

aok eh... papa tauk sapa nak? muakakakka
Back to top Go down
View user profile
Raja_Mambang
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 2731
Join date : 2009-05-05
Age : 33
Location : PIneApPleCITy

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Sun May 10, 2009 7:51 pm

afro

mmg papa tauk glak2 sapa manusia register awal ke neraka ya ma...
n papa pun nang sakit ati glak2 ngan manusia durjana ya....
mama, just u n me jak tauk k....
cukup lah terdua jak k...mls nak aibkan manusia ya g nak...abaikan...

Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad
Back to top Go down
View user profile
DenGz_aDzmieRa
Mambang
Mambang


Posts : 2117
Join date : 2009-05-08
Age : 30
Location : GaGo~!!!!

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Sun May 10, 2009 8:13 pm

aok pa..

biarlah ta 2 jak yang tauk

teringin mama nak nengok nya kenak slesema ya

apatah agik nya nektok stay n bercampo makan tdo ngan dak ya..
Back to top Go down
View user profile
Raja_Mambang
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 2731
Join date : 2009-05-05
Age : 33
Location : PIneApPleCITy

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Sun May 10, 2009 9:17 pm

afro

Tuhan akan nunjuk jwak lak bh ma....
papa pun nak jd jaik jwak tok...
mudah mudahan nya knak selsema pig pig ya....
p mama mesti cuti n jgn turun keja lok sbb tkt knak jangkit....
syg papa ngan mama aie....

No No No No No
Back to top Go down
View user profile
DenGz_aDzmieRa
Mambang
Mambang


Posts : 2117
Join date : 2009-05-08
Age : 30
Location : GaGo~!!!!

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Sun May 10, 2009 9:19 pm

aok pa.. mama syang papa juak
Back to top Go down
View user profile
pUrple_mambAng
Senior Forummer
Senior Forummer


Posts : 780
Join date : 2009-05-05
Age : 28
Location : Oil Town

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Sun May 10, 2009 10:03 pm

uish...Dasat...Nag Gila Abis MAnusIA YA....MAximUm..!!! Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad
Back to top Go down
View user profile
~~MiSsSaRaToKyO~~
ORANG KANAN MAMBANG
ORANG KANAN MAMBANG


Posts : 1742
Join date : 2009-05-06
Age : 27
Location : sRi AmAn BuMi BeNaK NgAn BoYaK

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Mon May 11, 2009 9:40 am

ish2.. nang gilo pig na manusio durjana yg dh register awal2 ke ne**ka yo.. huhuhu.. nang ptt direjam sampey mati.. huhuhu..
Back to top Go down
View user profile http://www.tagged.com/shyaidda
DenGz_aDzmieRa
Mambang
Mambang


Posts : 2117
Join date : 2009-05-08
Age : 30
Location : GaGo~!!!!

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Mon May 11, 2009 9:43 am

mun negera tok xda undang2.. nya org pertama di bunuh oleh super saiya... muakakkakakaka lol!
Back to top Go down
View user profile
Raja_Mambang
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 2731
Join date : 2009-05-05
Age : 33
Location : PIneApPleCITy

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Mon May 11, 2009 10:31 am

afro

ya bok org gila nama nya nak....
g org gila bna g xda mdh hujah cmya nak....apa hujah tak org....?

lol! lol! lol! lol! lol!
Back to top Go down
View user profile
~~MiSsSaRaToKyO~~
ORANG KANAN MAMBANG
ORANG KANAN MAMBANG


Posts : 1742
Join date : 2009-05-06
Age : 27
Location : sRi AmAn BuMi BeNaK NgAn BoYaK

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Mon May 11, 2009 11:35 am

hahaha.. miss aso mn sik do undg2 spt kto heart tek nang udah di rejam manusia itu.. kehkehek.. brik pgjrn ngn org islam yg berkata begitu..
bna x???
Back to top Go down
View user profile http://www.tagged.com/shyaidda
Raja_Mambang
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 2731
Join date : 2009-05-05
Age : 33
Location : PIneApPleCITy

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Mon May 11, 2009 11:40 am

afro

saya sokong.......100%

cheers cheers cheers cheers cheers
Back to top Go down
View user profile
Raja_Mambang
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 2731
Join date : 2009-05-05
Age : 33
Location : PIneApPleCITy

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Tue May 12, 2009 11:10 am

afro

cmni g ngan vaksin selsema pig pig tok tek...?
dah da sapa2 yg dgr biter ka...?
dh da ka lom vaksin selsema pig pig tok...?

study study study study study
Back to top Go down
View user profile
~~MiSsSaRaToKyO~~
ORANG KANAN MAMBANG
ORANG KANAN MAMBANG


Posts : 1742
Join date : 2009-05-06
Age : 27
Location : sRi AmAn BuMi BeNaK NgAn BoYaK

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Tue May 12, 2009 11:53 am

Empat kes disiasat negatif H1N1

Oleh SAIFUL AFFENDY SAPRAN dan ROSLI HASSAN
berita@kosmo.com.my








KUALA LUMPUR - Kementerian Kesihatan semalam mengesahkan kesemua
empat kes yang diterima melalui Bilik Pusat Kesiapsiagaan Krisis dan
Bertindak Cepat (CPRC) kelmarin bebas daripada serangan influenza A
(H1N1).

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr. Mohd. Ismail Merican dalam
satu kenyataan memberitahu, CPRC telah menerima empat pemberitahuan kes
yang dimasukkan ke wad isolasi Hospital Sungai Buloh bagi tujuan
siasatan dan pemerhatian kelmarin.

"Kesemua empat kes telah disahkan negatif terhadap influenza A
(H1N1) oleh Institut Penyelidikan Perubatan. Sehingga kini, tiada kes
influenza A (H1N1) dikesan di negara kita," katanya.

Beliau memberitahu, sehingga pukul 2 petang kelmarin sebanyak 29 negara telah melaporkan secara rasmi kes influenza A (H1N1).
Ia melibatkan penambahan empat buah negara baru iaitu Argentina (1 kes), Australia (1 kes), Jepun (3 kes) dan Panama (2 kes).
"Jumlah kematian adalah 48 orang, meningkat sebanyak dua kematian
iaitu masing-masing satu dari Kanada dan Mexico berbanding 46 kematian
dalam laporan sebelum ini," jelasnya.

Sementara itu, di Melaka, tujuh lagi pelatih Akademi Jabatan
Pengangkutan Jalan (JPJ) Tiang Dua di sini dimasukkan ke wad
pengasingan di Blok C3 Hospital Melaka akibat jangkitan bakteria
meningitis.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, enam daripada
mereka dimasukkan ke wad berkenaan kelmarin manakala seorang lagi
petang semalam menjadikan jumlah keseluruhannya 18 orang ditempatkan di
situ.
Back to top Go down
View user profile http://www.tagged.com/shyaidda
Raja_Mambang
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 2731
Join date : 2009-05-05
Age : 33
Location : PIneApPleCITy

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Tue May 12, 2009 12:41 pm

afro

yah.....cmni ngan vaksin nya...?
da fakta mdh dh ada x....?

pig pig pig pig pig
Back to top Go down
View user profile
~~MiSsSaRaToKyO~~
ORANG KANAN MAMBANG
ORANG KANAN MAMBANG


Posts : 1742
Join date : 2009-05-06
Age : 27
Location : sRi AmAn BuMi BeNaK NgAn BoYaK

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Tue May 12, 2009 1:17 pm

BELUM DITEMUI..
Back to top Go down
View user profile http://www.tagged.com/shyaidda
DenGz_aDzmieRa
Mambang
Mambang


Posts : 2117
Join date : 2009-05-08
Age : 30
Location : GaGo~!!!!

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Tue May 12, 2009 2:30 pm

menakutkan mena

apa simptom2 ya bah?
Back to top Go down
View user profile
JhoeBling
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 1157
Join date : 2009-05-05
Age : 30
Location : PineappleCity

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Tue May 12, 2009 2:43 pm

batuk, semput nafas, slesema lebih dari 2 minggu....
panas badan....upa selsema buwong....pa gik oe...hiihi
ya jak tauk...tolong someone~
Back to top Go down
View user profile http://www.mbgrepublic.forumotion.net
~~MiSsSaRaToKyO~~
ORANG KANAN MAMBANG
ORANG KANAN MAMBANG


Posts : 1742
Join date : 2009-05-06
Age : 27
Location : sRi AmAn BuMi BeNaK NgAn BoYaK

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Tue May 12, 2009 4:37 pm

tuk miss post ngn ktk org..

SIMPTOM SELESEMA
pig

Apakah Selesema pig ?
Selesema
pig adalah sejenis penyakit respiratory yang ditemui dalam kawanan pig disebabkan oleh virus influenza jenis A (H1N1). Selesema pig ini
dikesan saban tahun dan biasanya terjadinya kepada mereka yang
mempunyai kaitan dengan
pig . Manusia biasanya tidak dijangkiti oleh
virus ini tetapi jangkitan terhadap manusia telah dikesan. Virus
selesema
pig telah dilaporkan merebak dari manusia ke manusia lain.
Tetapi pada masa lepas, pemindahan virus ini adalah terhad dan
menjangkiti sehingga tiga orang sahaja.

Adakah Virus Ini Berjangkit?
CDC
telah mengesahkan bahawa virus ini (H1N1) adalah berjangkit dan merebak
dari seorang ke seorang manusia lain. Walau bagaimanapun masih belum
diketahui cara dan bagaimana mudahnya jangkitan ini terjadi.

Apakah Tanda-tanda dan Simptom Demam
pig Terhadap Manusia?
Simptom
selesema
pig ini terhadap manusia adalah sama dengan simptom selesema
biasa seperti demam, batuk, sakit tekak, sakit badan, pening kepala,
sejuk dan kelesuan. Ada juga sesetengah kes cirit-birit dan muntah yang
berkait dengan selesema burung yang dilaporkan.

Pada
masa yang lepas, beberapa penyakit (kegagalan paru-paru dan sistem
pernafasan) dan kematian telah dilaporkan dengan jangkitan selesema
pig dalam manusia. Seperti virus selesema bermusim, selesema pig
boleh menyebabkan keadaan kesihatan kronik.

Apa Yang Perlu Dilakukan Untuk Mengelak Daripada Dijangkiti Selesema?
Perkara
yang terpenting sekali adalah membasuh tangan. Cuba untuk berada pada
tahap yang paling sihat. Dapatkan tidur yang cukup. Sentiasa aktif,
menangani tekanan, minum banyak air dan makan makanan berkhasiat. Cuba
mengelak dari menyentuh tempat yang dicemari dengan virus. Mengelak
hubungan dengan mereka yang sakit.

Apakah Kawasan-kawasan Yang Berkemungkinan Sebagai Tempat Yang Dicemari?
Kuman
boleh merebak apabila seseorang menyentuh sesuatu yang dicemari dengan
kuman dan menyentuh pula mata, mulut dan hidung mereka. Titisan
rembesan dari batuk dan bersin dari mereka yang dijangkiti boleh
bergerak melalui udara. Kuman boleh merebak apabila seseorang itu
menyentuh titisan rembesan batuk dan bersin dari seorang di atas
permukaan seperti meja dan permukaan lain dan menyentuh mata, mulut dan
hidung sebelum membasuh tangan mereka.

Apa Yang Boleh Dilakukan Untuk Mengelak Daripada Dihinggapi Penyakit?
Buat
masa ini belum lagi ada sebarang vaksin
untuk melindungi dari selesema
pig ini. Terdapat beberapa perkara yang boleh dilakukan untuk membantu
menghalang penyebaran kuman yang menyebabkan penyakit pernafasan
seperti demam selesema. Cubalah langkah-langkah ini untuk melindungi
kesihatan anda:

* Tutup/lindung mulut dan hidung anda dengan
tisu sewaktu bersin atau batuk. Buangkan tisu tersebut ke dalam tong
sampah selepas menggunakannya.

* Basuhlah tangan dengan sabun
dan air dengan kerap terutamanya selepas batuk atau selesema. Pembersih
tangan berasaskan alcohol juga berkesan.

* Mengelak dari menyentuh mata, hidung dan mulut. Kuman boleh merebak dengan cara ini.

* Jika anda sakit akibat demam selesema, disyorkan supaya anda tidak
bekerja atau ke sekolah juga mengehadkan pergaulan dengan orang lain
supaya mereka tidak dijangkiti.

Jika anda sakit anda perlu:-

* Tinggal di rumah dan mengelak hubungan dengan orang lain sebaik mungkin untuk mengelak jangkitan;

* Mendapatkan rawatan kecemasan jika mengalami tanda-tanda awal penyakit.
Back to top Go down
View user profile http://www.tagged.com/shyaidda
DenGz_aDzmieRa
Mambang
Mambang


Posts : 2117
Join date : 2009-05-08
Age : 30
Location : GaGo~!!!!

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Tue May 12, 2009 5:19 pm

makseh

ada k tampal kat skolah...

hehe....
Back to top Go down
View user profile
JhoeBling
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 1157
Join date : 2009-05-05
Age : 30
Location : PineappleCity

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Tue May 12, 2009 7:24 pm

print jangan sik print....
Back to top Go down
View user profile http://www.mbgrepublic.forumotion.net
Raja_Mambang
Artis Mambang Records
Artis Mambang Records


Posts : 2731
Join date : 2009-05-05
Age : 33
Location : PIneApPleCITy

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Tue May 12, 2009 7:35 pm

afro

sapa2 yg rs dirik nya ada dlm simptom2 ya eh, d nasihatkan berjumpa dgn doktor terus k....
klak tkt jgn d sbbkan anda, org lain jwak jd mangsa k.....
pls......

Smile Smile Smile Smile Smile
Back to top Go down
View user profile
~~MiSsSaRaToKyO~~
ORANG KANAN MAMBANG
ORANG KANAN MAMBANG


Posts : 1742
Join date : 2009-05-06
Age : 27
Location : sRi AmAn BuMi BeNaK NgAn BoYaK

PostSubject: Re: Selsema BABI~   Wed May 13, 2009 10:16 am

tampal jak ena.. utk pgetahuan bh..
yolah john.. sapo2 tang raso skit2 jak.. awal jak ju speta..
nyaman org mcgah..
Back to top Go down
View user profile http://www.tagged.com/shyaidda
Sponsored content




PostSubject: Re: Selsema BABI~   Today at 10:59 am

Back to top Go down
 
Selsema BABI~
View previous topic View next topic Back to top 
Page 4 of 13Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 11, 12, 13  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Mambang Records :: ISU SEMASA :: Berita Terkini-
Jump to: